Workshop

Mordançage Prozess

Torsten Wieczorek

Our one-day workshop is designed for people who want to explore new methods of manipulating prints in the art and will take you from a quick overview about the chemicals used, to prints best suited for this technique to your own way of experimenting with this process.
22/11/2023 | 16:00 – 21:00
Photo Cluster
> Zieglergasse 34, 1070
8 person
€ 165

Mordançage is a special, alternative process used with finished prints. Through this process, the artist has the possibility to manipulate the print physically by lifting, repositioning and securing the dark portions of the emulsion of a black & white silver gelatin print.
The Mordançage process had several names when Paul Liesegang originally discovered it in the late 1800s. A method of reversing a film negative to a positive using a bleach solution was originally designed to be used on film and not paper.
The term Mordançage was coined by Jean-Pierre Sudre in the 20th century who turned this process into an art form.

Our one-day workshop is designed for people who want to explore new methods of manipulating prints in the art and will take you from a quick overview about the chemicals used, to prints best suited for this technique to your own way of experimenting with this process.

Part 1

  • What is the Mordançage process?
  • Chemicals used
  • Which Prints are suited for this process

Part 2

  • Experimenting and techniques using the Mordançage process

 

The workshop will be held by Dino Rekanovic and Torsten Wieczorek and will take place with at least 2 binding registrations.

German description:

Mordançage ist ein spezielles, alternatives Verfahren, das bei fertigen Prints angewendet wird. Durch diesen Prozess hat der Künstler die Möglichkeit, den Print physisch zu manipulieren, in dem er die dunklen Teile der Emulsion eines schwarz-weißen Silbergelatineabzugs ablöst, neu positioniert und fixiert.
Das Mordançage-Verfahren hatte mehrere Namen, als Paul Liesegang es Ende des 19. Jahrhunderts erstmals entdeckte. Die Methode war ursprünglich für die Verwendung auf Film und nicht auf Papier konzipier um ein Filmnegativ mithilfe einer Bleichlösung in ein Positiv umzuwandeln,
Der Begriff Mordançage wurde im 20. Jahrhundert von Jean-Pierre Sudre geprägt, der diesen Prozess zu einer Kunstform machte.

Unser eintägiger Workshop richtet sich an Personen, die neue Methoden zur Manipulation von Drucken in der Kunst erforschen möchten. Er bietet Ihnen einen kurzen Überblick und eine Einführung über die verwendeten Chemikalien für diese Technik und die am besten geeigneten Prints um mit diesem Prozess zu experimentieren.

Teil 1

  • Was ist der Mordançage-Prozess?
  • Verwendete Chemikalien
  • Welche Prints eignen sich für diesen Prozess?

Teil 2

  • Experimentieren und Techniken mit dem Mordançage-Prozess

 

Der Workshop wird von Dino Rekanovic und Torsten Wieczorek geleitet und findet mit mindestens 2 verbindlichen Anmeldungen statt.