Die Fokussierung der Photographie auf eine Ideologie des Abbildens verkennt, dass ihre „picture politic“ im Potential des Sichtbarmachens, des Herausbildens begründet ist. Das vielgestaltige, über Jahrzehnte entstandene photographische Oeuvre von Fritz Simak thematisiert im Spannungsfeld von figurativ und abstrakt die Frage nach der Sichtbarkeit der Welt. Dabei geht es um den Blick auf Alltägliches ebenso wie um einen intrinsischen Blick in das Medium selbst. In oft experimenteller Weise werden u.a. photochemische Prozesse als (abstrakte) Bildgewinnung sichtbar („Pangaea“), während bei seinen Nachtbildern („Schönbrunner Mauer bei Nacht“) die Schwarz-Weiß-Photographie als Metaphorik des Lichts wie ein Abstraktionsprozess wirkt – was sehen wir, wenn wir sehen?
Carl Aigner
About the artist:
Fritz Simak is a pioneer of conceptual photography who draws his subjects from his immediate surroundings. Simak’s true medium is light, the very element from which his images are formed. The richly illustrated pages of this volume reveal a striking and unexpected view of reality through his lens.
In a series of personal reflections, Simak offers insight into the origins of his image concepts and how they are realised. Additional depth is provided by a glossary of analogue photography terms, making this both a compelling read and a valuable reference.
A lucid essay by art historian Peter Zawrel, together with contributions from photo historian Timm Starl and media theorist Peter Weibel, illuminate the life and character of a musician turned photographer. The title, “Photographs in the Key of Life”, a nod to the Stevie Wonder classic, captures the spirit of a distinctive and resonant life’s work.